یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ |۲۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 30, 2024
امام‌جمعه کهک

حوزه/ امام جمعه کهک با بیان این که انتخاب اصلح نظام را در مسیر درست قرار می هد، گفت: امروز در این انتخابات سرنوشت ساز شما ملت بزرگ ایران هستید که تعیین می کنید که مسیر عزت، پیشرفت و عدالت یا خدای ناکرده مسیر پسرفت را می خواهید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محسن صبوری فیروزآبادی در خطبه اول نماز جمعه شهرستان کهک و در ادامه مباحث مرتبط با فضائل و رذائل اخلاقی به بررسی آثار و پیامدهای رذیله اخلاقی تنبلی پرداخت.

وی ادامه داد: تنبلی و بی حوصلگی از جمله رذایلی است که نزد اهل بیت (ع) منفور می باشد به طوری که امام باقر (ع) می فرمایند:«انّی لاَُبغِضُ الرجُلَ ـ أو اُبغِضُ للرَّجُلِ ـ أن یَکونَ کَسلانَ عن أمرِ دُنیاهُ ، و مَن کَسِلَ عَن أمرِ دُنیاهُ فهُو عن أمرِ آخرتِهِ أکسَلُ»؛ من نفرت دارم برای مرد که در کار دنیایش تنبل باشد. هر که در کار دنیایش تنبل باشد، در کار آخرتش تنبل تر است.

حجت الاسلام صبوری فیروزآبادی افزود: یکی از مهمترین پیامدهای تنبلی، محروم شدن از بسیاری مواهب دنیوی و اخروی است؛ امام صادق (ع) خطاب به یکی از فرزندان خود ـ فرمود : «إیّاکَ و الکَسَلَ و الضَّجَرَ ؛ فإنّهما یَمنَعانِکَ مِن حَظِّکَ مِن الدُّنیا و الآخِرَةِ»؛ از تنبلی و بی حوصلگی بپرهیز؛ زیرا که این دو خصلت، تو را از بهره دنیا و آخرت باز می دارند.

وی ابراز داشت: یکی دیگر از آثار شوم تنبلی که در روایات مورد اشاره قرار داده شده است عبارت است از تضییع حقوقی که بر عهده انسان است؛ اعم از حقوق افراد خانواده و فرزندان و حقوق الهی. امام علی (ع) می فرمایند:«ایّاکُم و الکَسَلَ ؛ فإنّه مَن کَسِلَ لم یُؤَدِّ حَقَّ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ»؛ از تنبلی بپرهیزید؛ زیرا کسی که تنبل باشد، حقّ خداوند عزّ و جلّ را نمی گزارد.

حجت الاسلام صبوری فیروزآبادی در پایان این بخش با استناد به روایتی از امیرالمومنین (ع) به بیان راهکار درمان تنبلی اشاره و خاطر نشان کرد: بهترین راه درمان این رذیله همان تمرین نفس به انجام وظایف و تقویت عزم و اراده است؛ حضرت علی (ع) در این باره می فرمایند:«ضادُّوا التَّوانِیَ بالعَزمِ»؛ با عزم و اراده، به جنگ سستی بروید.

امام جمعه کهک در ابتدای خطبه دوم نماز جمعه به مناسبت روز ۱۰تیر و روز دیپلماسی فرهنگی به تبیین دیدگاه صحیح اسلامی و انقلابی در تعامل با جهان پرداخت و خاطرنشان کرد: بر اساس منطق قویم اسلام و مبانی امامین انقلاب ارتباط اقتصادی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و... با ممالک دیگر امری لازم و اجتناب ناپذیر است لکن بر اساس قرآن کریم و منظومه روایات معصومین (ع) این ارتباط مشروط به دو شرط اساسی است: اول اینکه این ارتباط از جایگاه و موضع واحد باشد و مسئله سلطه جویی و مانند آن در میان نباشد. ثانیا این ارتباط تامین کننده مصالح کشور و مردم باشد.

وی در ادامه تجربه تلخ امضای برجام را درسی بزرگ برای کشور دانست که دقیقا همین دو نکته اساسی در آن رعایت نشده بود و توقع می رود که با این تجربه خسارت بار دیگر کسانی پیدا نشوند که دم از بازگشت به این مسیر خطرناک بزنند.

وی خطاب به ملت شریف ایران گفت: امروز در این انتخابات سرنوشت ساز شما ملت بزرگ ایران هستید که تعیین می کنید که مسیر عزت، پیشرفت و عدالت یا خدای ناکرده مسیر ذلت و پسرفت را می خواهید.

امام جمعه کهک در پایان خطبه های نماز جمعه این هفته با اشاره به روز ۲۵ ذی الحجه و ماجرای مباهله و تشریح این واقعه مهم اسلامی و ولایی پرداخت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha